donderdag 30 november 2017

Nood aan een uitdaging

Toen ik begon na te denken over de naaiwerkjes die ik de laatste maanden maakte, en welke er nog op de planning stonden, viel me plots het besef in dat ik ergens was blijven steken. De laatste periode maakte ik precies alleen nog 'makkelijker' naaiwerk (dat de blog niet haalde), waardoor ik toch een beetje het gevoel kreeg dat ik niet goed bezig was. Waar was de uitdaging, het creatieve? Waar was het nadenken over patronen, de juiste stoffen, kleurcombinaties, het uittesten van iets nieuws? Zoveel stoffen in huis en nog meer leuke patronen, waarom bleef ik dan hangen bij de standaard truien (ook al had ik hier nood aan en ben ik verslaafd aan truien☺), T-shirtjes en simpele broekjes?

Overgetekend patroon en Leather sweater (LMV)

Oké, ergens heb ik altijd al knipangst gehad, bijgevolg is het logisch dat ik ook moeite heb met nieuwe patronen proberen. Want een stofje verknippen voor een nieuw project, niet wetende of het mij (of degene voor wie ik het maak) effectief zal passen, dat jaagt mij angst aan. De West-Vlaamse dame in mij komt dan boven en denkt alleen maar 'oh nee, wat een verspilling van stof/geld zou dat zijn!'. Dus hield ik het de afgelopen maanden bij gekende patronen, gekende projectjes. Ook al lagen sommige patronen al meer dan een jaar onaangeroerd in de kast, ik had ze al eerder gemaakt, dus wist ik dat het goed zat. Ergo, geen stofverspilling ☺.

Sunny winterpants (LMV) aka chillbroek

Isaac T-shirts als pyjama
Ergens begon het toch te knagen, dat 'easy sewing', ik had het gevoel dat ik niet meer vooruitging, dat ik niet meer bijleerde. Dus besloot ik om de koe bij de horens te vatten en uit mijn comfortzone te stappen (iets wat mijn man al jaren zegt tijdens zijn natuurfotografielezingen). Ik dacht na over welke patronen op de lange baan waren geschoven en ging resoluut voor het maken van J zijn Theo-hemd ! Dit staat al meer dan een jaar op de planning, de stof had ik nog voor het patroon (dat ondertussen ook al 6 maanden in de kast ligt) en het komt me nu ideaal uit tijdens het 3de jaar naailes waarin we een blouse moeten maken als oefening... Na kort overleg kwam een hemd dus ook in aanmerking, oef ! Blouses draag ik sowieso niet en nu kan ik het maken van het Theo-hemd opstarten in de naailes en thuis verder doen tot ik weer ergens vast zou zitten. Al ben ik hierin optimistisch, want de beschrijving van Zonen 09 is blijkbaar supergoed uitgelegd.

Theo van Zonen09
Het resultaat en mijn ervaring zal ik jullie zeker nog tonen, volgende dinsdag begin ik effectief aan het overnemen van het patroon (ik was mijn man vergeten op te meten). Al zullen jullie waarschijnlijk wat geduld moeten hebben want tussendoor ben ik ook nog aan enkele andere werkjes begonnen, want één uitdaging is geen... Dus ben ik ook bezig met het maken van een filterhoudertasje met verschillende vakjes en - omdat ik het niet kan laten - met het maken van nog een trui. Wel een nieuw patroontje, ook ééntje die al meer dan een jaar in mijn bezit is; de Jasper sweater. Dit patroon stond ook lang op mijn verlanglijstje en ik ben blij dat ik er eindelijk mijn werk van maak ☺. Oh en ik maak natuurlijk ook nog enkele van die makkelijkere kleertjes, gewoon omdat het leuk is om eens - zonder te hoeven nadenken - door te naaien en snel resultaat te hebben ☺. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten