zaterdag 20 februari 2016

Rokje 2 en 3

In de les gingen we verder met rokjes, omdat ik vermoedde dat ik rokje 1 niet veel zou dragen, besloot ik om niet één rokje te maken - zoals vooropgesteld door de juf - maar 2 rokjes.

Rokje 2 werd een A-lijn rokje, een no-nonsense rokje, het typische zomerrokje met een elastiek in boordstof bovenaan. De bedoeling was om dit te maken voor een kindje, de patronen gingen van 3 tot 12 jaar. Wegens gebrek aan meisjes van die leeftijd in onze familie, maakte ik het rokje gewoonweg voor mezelf in een 12 jaar, met aangepaste lengte (lees: korter). Hiervoor wou ik absoluut een paars katoentje, die niet te druk was van print. Ik ben namelijk niet gewoon van rokjes dragen en wou niet meer de aandacht trekken dan nodig :) En paars was nu eenmaal een kleur dat ontbrak in mijn kleerkast :) Het ideale stofje kocht ik ergens online, omdat ik het in geen enkele bakstenen winkel terugvond in de paarse versie.

Het rokje zelf zat snel in elkaar, de elastiek in de boordstof naaien vergde de grootste moeite (dit was dan ook de reden waarom we het rokje moesten naaien). Het duurde even vooraleer het warm genoeg was om het de dragen en ik ben er behoorlijk mee in mijn nopjes (ondanks dat het de eerste maal scheurde toen ik het over mijn poep probeerde te krijgen!). Zelfs J. gaf me het compliment 'Ewel, dat is één van de mooiere rokjes die je hebt'!




De week er op startte ik met mijn 3de rokje, een echte mini-rok die ik terugvond in een patroonboek van een medestudente. Hiervoor koos ik opnieuw een ribfluweel stofje, omdat ik toch een rok wou af hebben die ik binnen niet te lange tijd nog kon showen aan mijn collega's. Ze hadden me al meermaals gevraagd of ik eens iets zelfgemaakt wou aandoen naar school, volgens mij begonnen ze te twijfelen of ik echt wel kleren kan naaien :)
De moeilijkheid hier waren de zakjes, de blinde rits en het innaaien van de paspel (die ik dan uiteindelijk vergeten ben), gelukkig kon de juf mij met raad en daad bijstaan en werd het een leuk, draagbaar rokje. Misschien net iets te kort om zo te dragen, maar ideaal met een paar winterpanty's :)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten