zaterdag 30 januari 2016

Geboortecadeau

Zoals jullie weten is mijn beste vriendin zwanger van haar eerste kindje, ze is uitgerekend voor eind januari, begin februari. Nu ik helemaal gebeten ben door naaien, had ik haar graag een zelfgemaakt cadeau gegeven na de geboorte. De speelmat van Emma & Mona stond al heel lang in mijn 'to-try' lijstje op Pinterest (samen met 4157 andere projecten) en dit leek me wel een geschikt cadeautje, iets voor als het kindje wat ouder is, want alle kleine babyprulletjes kopen de aanstaande ouders meestal toch al zelf. Een speelmat is ook iets waar ze niet onmiddellijk uitgroeien, dus een cadeau van lange adem om het zo te zeggen.

Omdat ik een ongelooflijke schrik heb om dingen te verspillen (en absoluut niets kan wegsmijten), wou ik het deken maken uit stofjes die ik reeds liggen had. Nieuwe stofjes weliswaar, in het verleden eens aangekocht of gekregen (van de mama). Als basis nam ik het stofje die ik in september voor mijn naaizakje kocht, gelukkig had ik toen enkele tientallen centimeters te veel ingeslagen :) Verder nog wat zachte fleece om op te liggen en aan te frummelen en de onderzijde uit dunne donkergrijze fleece (zodat hij er niet te snel vuil uitziet). Nog een stevig lichtblauw katoentje om de trekrand te maken en ik kon beginnen puzzelen. Omdat ik niet voldoende hertjesstof had om een diameter van een meter uit te snijden, combineerde ik deze dus in taartpunten met de gele fleece. Daarvan was het ook nipt om alles er uit te krijgen en wat een geklooi om de randen hiervan te zigzaggen ! Had ik maar eerder geweten dat het niet nodig is bij fleece om de randen echt af te werken alvorens te vernaaien...




Het vereiste wat logisch nadenken naar naadwaardes toe om alle punten mooi aan elkaar te krijgen en moest uiteindelijk wel nog wat 'verbloemen'. De buitenrand maakte ik in 1 geheel omdat ik geen uitstekende touwen en lussen wou aan mijn deken, naar veiligheid van de baby toe. Ook het trektouw is nipt gemeten en geknipt zodat er geen losse onderdelen zijn als de speelmat openligt (nog niet volledig af op de foto).
Achteraf gezien had ik beter een andere stof genomen dan een keperkatoen voor de trekrand, want deze is wel heel stroef om dicht te trekken, ook al maakte ik een tweede opening zodat er langs 2 kanten van de cirkel kon aangesnoerd worden. Hopelijk gaat dit vlotter gaandeweg het deken meer gebruikt wordt !

Het deken was af kort na de kerstvakantie, maar omwille van het verrassingseffect kon ik deze nu pas publiceren, het was wachten tot het kleine sprotje geboren was en ik het cadeau kon afgeven.
Nogmaals dikke proficiat aan de mama en papa !

Als extra maakte ik enkele kleine speeltjes om samen af te geven met het deken, o.a. een knisperdoekje en een lapjeskonijn. Daar nam ik jammergenoeg geen foto van voor ik het afgaf aan de kleine pruts :)

PS: onderstaande foto's kreeg ik later toegestuurd van de mama, als dat geen mooi reclamebeeld is :) Hier zie je ook het knisperdoekje en lapjeskonijn (donkergrijs).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten